הסכם שותפות או הסכם מייסדים

מדוע חשוב מאוד ואף הכרחי לעשות הסכם שותפות או הסכם מייסדים?

כשאנו מתחברים לשותפות עם אדם אחר, בין אם הוא מוכר לנו היטב ובין אם לא, עלינו לדאוג בשלב ההתחברות שההסכם ישקף היטב הן את האופן שבו ננהל את השותפות והן את האופן שבו נצא ממנה.

משלא נעשה כן, אנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציה בעייתית בהמשך הדרך.

הרעיון נובע מכך שבתחילת התהוותה של השותפות, האווירה בין השותפים בשלב זה הינה אווירה אידאלית לשיתוף פעולה.

עולמם של השותפים/המייסדים בשלב זה הוא מלא בחלומות על עתיד ורוד ומשותף, השותפים חולמים על העסק העתידי האווירה היא אווירה של ציפייה ושיתוף פעולה. בשלב זה רצוי וכדאי מאוד לרתום את האווירה ואת שיתוף הפעולה שנמצא בשיאו לקביעת עקרונות שיעזרו לשותפים לנהל את העסק הן ברמה היומיומית והן ביום שבו יתעורר קונפליקטים ביניהם.

למידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ חייגו: 052-4241096 ilanit@ivr-law.com

 

לדוגמא: זוג שותפים שאחד מהם הוא בעלי קרקע והשני הקים על הקרקע מתקן לפנאי ובילוי (רוב רובן של ההשקעות לא היו השקעות של קבע בקרקע, אך השקעה רבה בוצעה ועם השנים העסק עבד עם קהל רחב מאוד ואף היו לו לקוחות קבועים מוסדיים). מאחר שלא בוצע הסכם שותפות שהסדיר את היחסים כפי שהיו צריכים מן ההתחלה, השותף שביצע את ההשקעה לאורך השנים ודאג לתפעל את המקום, מצא את עצמו אבוד בעת שחברו רצה שיפנה את הקרקע, בשל הזדמנות עסקית עדיפה על הנוכחית….

ביום שהעסק נפתח אף אחד מהשותפים לא חלם או חשב שכעבור  14 שנה, אחד מן השותפים יפנה לדרך אחרת, והיחסים ישתנו. אילו היה הסכם מסודר הכל היה נראה אחרת.

קונפליקטים הם חלק מהטבע שלנו, ולכן אל לנו לחשוב שלא יהיו כאלו, ומצד שני איננו צריכים לפחד מהם, אלא להתכונן אליהם במסגרת ההסכם.

אז מה נכתוב בהסכם?

תחילה עלינו להגדיר את השותפות, למה היא הוקמה ומה המסגרת החוקית במסגרתה השותפות תפעל, לדוגמא: "עוסק מורשה", "חברה בע"מ" "עמותה"  ועוד…(יש להתייעץ עם רואה חשבון המתמחה בתחום לשם כך).

יש להגדיר האם השותפות תהיה רשומה או לא (בעיקרון קיימת חובה על פי חוק ששותפות תירשם, עם זאת העובדה שהשותפות אינה רשומה על פי חוק, אין בה בכדי לפסול את עצם קיומה).

עוד יש להגדיר את שמה של השותפות, את מיקומה ואת הנכסים שלה.

למידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ חייגו: 052-4241096 ilanit@ivr-law.com

לאחר ההגדרה המשפטית עלינו להגדיר את מטרות השותפות ואת תקופת קיומה. ישנן שותפויות שמוקמות לצורך מטרות מאוד מוגדרות, אחרות מצריכות תקופת פעילות מוגדרת. ישנן שותפויות שמוקמות לצורך עשיית עסק, ללא תקופת זמן מוגבלת, למטרות רווח.

לאחר שהגדרנו את המטרות ואת התקופה, עלינו להגדיר את אחוזי הבעלות של השותפים בעסק, בתוך אחוזים אלו יש לרשום אחוזי רווח ואחוזי השקעות, אחוזי הפסדים ואופן משיכת משכורות וגובהן, כולל מנגנון להעלאת או הורדת המשכורות.

חשוב להתייחס לנושא החשבונאי, אופן ניהול חשבונות הבנק, אופן ניהול הספרים, הגבלות הצדדים על פעילויות כספיות וכדומה.

חשוב מאוד לרשום בהסכם השותפות, גם אם בתחילה זה לא כל כך ברור מהי הגדרת התפקידים של השותפים, כמו גם מהי הדרך לקבלת החלטות.

חשוב מאוד להגדיר את אופן פירוק השותפות כולל אופן חלוקת הנכסים, הרווחים, הלקוחות, וכמובן במידה ויש, החובות וההלוואות.

לאחר שתחתמו על ההסכם, חשוב לשמור אותו במגירה ולקוות שלא תצטרכו להשתמש בו לעולם, אלא רק על מנת לבצע עדכונים קלים הנדרשים בשל התפתחויות בעסק  (אם כן ממליצה לעשות זאת בנספח, ולא באמצעות פתיחת החוזה מחדש לדיון) בהצלחה !!

למידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ חייגו: 052-4241096 ilanit@ivr-law.com